Orta Karadeniz Bölgesi içerisinde yer alan Ordu yöresi geleneksel halk müziği bakımından hayli zengin bir yöre olma özelliğini hala korumaktadır. Musiki açısından zengin olan bu yöremizin, halk oyunları bakımından durumunun pekte iç açıcı olmadığı görülmüştür. Yörede; daha çok civar il, ilçe, köy ve kasabalara ait oyunların oynandığı tespit edilmiştir. Yörenin geleneksel halk müziği karakterini incelerken Cumhuriyet'in ilanından önceki dönemlere kısaca bir göz atmak gerekmektedir.
Bilindiği üzere Kurtuluş Savaşından önce ve sonrasında Anadolu'nun birçok yöresinde her milletten topluluklar kültürleriyle, yaşayış tarzlarıyla bulundukları yörenin kültürüne uyum sağlayarak halk müziği ve gelenekleriyle birlikte hayatlarını sürdürmekteydiler.
Bu toplulukların bir kısmı Anadolu insanıyla aynı kültürü benimseyerek beraber yaşamışlardır. (Bunun en bariz örneği "Hekimoğlu" Türküsünün bir başka hikaye versiyonundaki Abaza kızı [1985 yılında 125 yaşındayken Fatsa - Sayaca köyünde vefat etmiştir] Narin'in Anadolu delikanlısı Hekimoğlu ile yaşadığı aşk hikayesidir.) Bu ortak yaşamları Anadolu insanının hayatıyla birlikte günlük yaşamdaki her alanına etki etmiştir. Adeta ortak bir evlilik paylaşmışlardır. Bu ortak evlilik özellikle Anadolu yerel halk müziğinde bariz bir biçimde kendini göstermektedir.
Ordu ili ve buraya bağlı yerleşim yerlerindeki kültürler genellikle civar illerin kültürlerinden etkilenmekle birlikte, sosyal etkileşimden kaynaklanan nedenlerden dolayı (evlenmeler, göçler, alışverişler v.b) ortaya çıkan birliktelikler nedeniyle kozmopolit bir yapı içerisine girmiştir.
Bununla birlikte; Cumhuriyet'in ilanından önce Anadolu'nun yerel halk müziğinin geleneksel yaşam tarzı ve bu yaşam tarzı ile beraber gelen bazı dinsel ve çevresel baskılar nedeniyle yoğun olarak icra edilemediği, yaşanmadığı veya çok fazla hayat hakkı bulamadığı bir çok yöremiz gibi Ordu ili ve civarı da geleneksel halk müziğindeki çekingenliğini bir ölçüde bu yöre ve civarında yaşayan gençler ile orta yaştaki insanların bağ evleri ve orman evlerinde düzenlemiş oldukları "Toplu Çalma - Söyleme Geleneği" veya Oturak Alemleri, Kol Bastı Toplantıları (Bu tarz toplantılar genellikle Giresun yöresi ağırlıklı olmakla birlikte, bu yöreyi de etkisi altına almıştır.) sayesinde artmış ve dışa açılmayı başarmıştır.
Ordu ilinin genel müzik yapısı incelendiği zaman, diğer yöre kültürlerinin etkisinde kaldığı görülmüştür. Genellikle Tokat, Sivas ve hatta Orta Anadolu'dan Yozgat ve Kayseri'ye kadar uzanan bir kültür alışverişinin olduğu görülmektedir. Bu nedenle Ordu ilinin geleneksel halk müziği açısından zengin bir yapısı olduğu görülmektedir.
Bununla birlikte, Ordu ilinin bütün bu etkileşimler sonucunda diğer yörelere nasip olmayacak bir kültürel zenginliğin varlığını da inkar etmemek gerekmektedir.
Bu zenginliklerin başında geleneksel halk müziğinde icra edilen türküler gelmektedir. Bu türkülerden belli başlı göze çarpanlar ise; Başta Efilo Havaları, Fingil Havaları, Sürmeliler, Kol Bastı Havaları, Zeybekler ve Bozlaklardır.
Ordu ili ve bu ile bağlı Akkuş İlçesinde yapılan alan araştırması sonucunda; bu yörelerde okunan türkülerin çoğunun anonimleşme sürecini tamamlamakla birlikte, çeşitli dönemlerde yapılan resmi ve ferdi alan araştırması çalışmalarında derlenerek Halk Müziği Repertuarına kazandırıldığı görülmüştür.
Yöre türküleri daha çok mahalli sanatçılar tarafından icra edilmekle birlikte, yeni derlenen bir çok türkü THM Repertuar İnceleme Kurulları tarafından incelenerek Türk Halk Müziği Repertuarına kazandırılmıştır.
Her türlü duygu ve düşünceleriniz için bize buradan ulaşabilirsiniz.