Yörede ne halk kesimi ne de aydın kesim (icracı, dinleyici) olmak üzere makam tabirini kullanılmamaktadır.
Söz konusu ezgiler (türkü, oyun havası, kırık hava, uzun hava) ya ilk mısraları ya da varsa özel adları ile anılmakta.
Genel anlamda "Tokat Havası - Havaları", "Reşadiye Havası - Havaları" tabiri gibi ifadeleri kullanılmaktadır.
Her ne kadar yörede "makam" lafzı kullanılmasa da biz bir değerlendirme yapacak olursak Tokat ezgileri için şöyle bir genelleme yapabiliriz;
Makam olarak Tokat havalarında Türk müziğinde kullanılan ana makamlardan her biri için az ya da çok örnek mevcuttur. Ancak, özellikle Reşadiye yöresinde -ki bu alan Ordu ilinin Akkuş, Mesudiye ilçelerini de kapsamakta- Efilo - Efiloğlu havaları denilen (hem kırık, hem de uzun hava örnekleri mevcut) ve Çargah makamına dahil çok sayıda türkü bulunmaktadır.
Uzaktan bakıldığında birbirine çok benzeyen bu ezgiler dikkatli incelendiğinde bir kısım güzel farklılıkların olduğu anlaşılacaktır.
Usül yapısına gelince; özellikle genel Türk halk müziğinde kullanılan tüm usüller (9/16, 10/16 vb.), istisnalar hariç olarak kullanılmıştır.
Semahlarda ve bir kısım oyun ezgileri içinde form özelliği gereği değişken usüller de mevcuttur.
Her türlü duygu ve düşünceleriniz için bize buradan ulaşabilirsiniz.