Dede, Alevi köylerinde topluluğun dini lideri olarak kabul edilir. Dedeler, Türkiye'nin belli yerlerindeki ocaklara bağlıdırlar ve her yıl muntazam şekilde kendilerine bağlı olan köyleri gezerler, dini hayatı canlandırırlar, anlaşmazlıkları giderirler ve dayanışmayı arttırırlar. Günümüzde bu kurumun yozlaştığını düşünen Aşık Mahzuni Şerif, Alevilik ve Bektaşilik inancında önemli bir işlev gören Dedelerin insanları soymasına tepki gösterir. Sırtında bir heybeyle köy köy gezerek yardım toplayan Dedelere seslenerek; "Dede kurban, nettin bizim heybeyi?" diye sorar. Mahzuni'ye göre sömürünün dini, dili, ırkı yoktur. O, bu noktada Alevilik inancının önderlerinden olan Dedeleri bile eleştirmekten geri durmamıştır.